Skip to main content

Νέες πρωτοβουλίες στη μάχη κατά της ακρίβειας θα ανακοινώσει το υπουργείο Ανάπτυξης μέχρι το τέλος της εβδομάδας. Όπως εκτιμά η αγορά, σύμφωνα με δηλώσεις στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα μέτρα που εφαρμόζονται το τελευταίο δεκαήμερο λειτουργούν τόσο σταθεροποιητικά για τις τιμές και αποθαρρυντικά για ανατιμήσεις όσο και, σταδιακά, οδηγούν στις απαραίτητες μειώσεις στο ράφι για προϊόντα αναγκαία για την διαβίωση του νοικοκυριού. Ωστόσο, όπως έχει επισημάνει, πολλές φορές, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μάχη κατά της ακρίβειας δεν σταματά.

Με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή, στις 15 Μαρτίου, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, αναμένεται να υπάρξουν ανακοινώσεις στο πλαίσιο της ενδυνάμωσης του ρόλου του καταναλωτή στη μάχη κατά της ακρίβειας. Οι αλλαγές που σχεδιάζονται αφορούν στην πλατφόρμα του Παρατηρητηρίου Αγοράς e-Καταναλωτής.

Η πλατφόρμα αναβαθμίζεται, γίνεται πιο χρηστική και ευέλικτη και δίνεται μεγαλύτερη σημασία στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι καταναλωτές θα μπορούν να ελέγχουν 3.000 με 3.500 κωδικούς προϊόντων, καινούργιους αλλά και επικαιροποιημένους ενώ η διαδικασία της ένταξης όσο το δυνατόν, περισσότερων κωδικών δεν σταματάει. Πάντως, για το αμέσως επόμενο διάστημα, στο πλαίσιο της αύξησης των κωδικών, έμφαση δίνεται στη δυνατότητα ανάγνωσής τους, απευθείας, από το web site του κάθε eshop, δηλαδή δεν θα χρειάζεται η διαδικασία την κατάθεσης τιμοκαταλόγων καθώς θα αξιοποιηθεί ο γραμμωτός κώδικας.

Σε αυτό το πλαίσιο, άμεσα, θα εκδοθεί η απαραίτητη υπουργική απόφαση για την υποχρεωτικότητα της ανάρτησης των κωδικών barcode από όλα τα eshop, είτε είναι grocery, είτε μόνο ηλεκτρονικά καταστήματα κτλ. στο πλαίσιο της διαφάνειας αλλά και της αυτοματοποίησης της συλλογής δεδομένων.

Επιπλέον, ο νέος e-Καταναλωτής θα έχει τη δυνατότητα σύγκριση του καλαθιού και εύρεσης της φτηνότερης αλυσίδας, που βρίσκεται πιο κοντά του, καθώς και τη δυνατότητα πρότασης χωριστών αγορών σε περισσότερες της μιας αλυσίδες για ακόμη μεγαλύτερη εξοικονόμηση.

Μετά την αναβάθμιση της εφαρμογής, θα ξεκινήσει και διαφημιστική εκστρατεία ώστε να ενημερωθούν οι καταναλωτές για τα οφέλη που μπορούν να έχουν από την αξιοποίηση της και τελικά να επιτευχθεί ο σκοπός της ως εύχρηστου και αξιόπιστου εργαλείου στην διαδικασία της σύγκρισης τιμών. Υπενθυμίζεται ότι η πλατφόρμα αυτή, στα χέρια του καταναλωτή είναι ήδη και ένα πολύτιμο εργαλείο για καταγγελίες όπου εντοπίζει παραβάσεις, καταστρατηγήσεις και αθέμιτες συμπεριφορές.

Ταυτόχρονα, ιδιαίτερη σημασία δίνεται και στην ενίσχυση του καταναλωτικού κινήματος και ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία ξεκαθαρίσματος των στοιχείων των καταναλωτικών οργανώσεων που τηρούνται στο Μητρώο Ενώσεων Καταναλωτών (Μ.Ε.Κ.), των υποχρεώσεών τους για τα τηρούμενα βιβλία, των στοιχείων που απαιτούνται για την εγγραφή τους στο Μητρώο, των υποχρεώσεων επικαιροποίησης των στοιχείων τους και τη διαγραφή τους από το Μητρώο. Μία διαδικασία που προβλέπεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 30 Απριλίου 2024.

Έρχονται νέες μειώσεις τιμών

Σε ό,τι αφορά στην πορεία των τιμών, τα μέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας έχουν τεθεί, σε πλήρη εφαρμογή, από τις αρχές του μήνα και όπως έχει πει ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, ήδη οι μεσοσταθμικές μειώσεις τιμών, σε συγκεκριμένα προϊόντα, κινούνται γύρω στο 15%. «Είχαμε αποκλιμάκωση των τιμών σε καθαριστικά σπιτιού, απορρυπαντικά, προϊόντα προσωπικής υγιεινής, βρεφικές πάνες, βρεφικό γάλα, σε 3.912 κωδικούς», δήλωσε πρόσφατα ο υπουργός και συμπλήρωσε: «Δεν εφησυχάζουμε, ούτε λέμε ότι λύσαμε το πρόβλημα της ακρίβειας, είναι διαρκής η μάχη κατά της ακρίβειας, αλλά η Ελλάδα έχει πάρει τα πιο πολλά, τα πιο δραστικά μέτρα για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα».

Στο ίδιο μήκος κύματος ο γενικός διευθυντής ΙΕΛΚΑ, Λευτέρης Κιοσσές, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τονίζει η πολιτεία έχει προχωρήσει σε μία σειρά από νομοθετήματα που έχουν ως στόχο τον περιορισμό των πληθωριστικών πιέσεων, ειδικά στις κατηγορίες των ειδών παντοπωλείου. «Τα τελευταία 3,5 χρόνια καταγράφονται πάνω από 25 νομοθετήματα (νόμοι ή υπουργικές αποφάσεις) οι οποίες ρυθμίζουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο την αγορά, όπως το καλάθι του νοικοκυριού, τα προϊόντα με μόνιμη μείωση τιμής, το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους και τώρα τα νέα μέτρα κατά των προσφορών» επισημαίνει.

Εστιάζοντας στα μέτρα κατά των προσφορών, ο κ. Κιοσσές υπογραμμίζει ότι η τελευταία ρύθμιση αφορά σε δύο μέτρα που έχουν στόχο τη μείωση των προσφορών, προωθητικών ενεργειών και εκπτώσεων, θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε μείωση των αρχικών τιμών των προϊόντων. «Βέβαια δεν είναι σαφές αν θα επηρεαστούν οι τελικές τιμές των προϊόντων και γενικά η τελική δαπάνη των καταναλωτών, καθώς αυτό που εν τέλει ενδιαφέρει τον καταναλωτή είναι το πως επηρεάζεται το εισόδημα του» σημειώνει.

Το πρώτο μέτρο αφορά τη μείωση κατά 30% των εκπτώσεων. Με τη νομοθέτηση του μέτρου, η έκπτωση 50% στην οποία προχωρούσε ο προμηθευτής στο σούπερ μάρκετ θα πρέπει να μειωθεί κατά 30% και η τιμή τιμοκαταλόγου να πέσει στο 15%. Το μέτρο αυτό ενδεχομένως να μειώσει τις αρχικές τιμές των προϊόντων, αλλά ενδεχομένως να λειτουργήσει αποθαρρυντικά για τις επιχειρήσεις στο να συνεχίσουν με την ίδια ένταση τις προωθητικές ενέργειες.

Το δεύτερο μέτρο αφορά την απαγόρευση σε όσους προμηθευτές πραγματοποιούν ανατιμήσεις, στο να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες στα προϊόντα εκείνα στα οποία αυξήθηκε η τιμή τους. Σύμφωνα με τον κ. Κιοσσέ, αυτό το μέτρο επίσης αναμένεται ότι ίσως δράσει αποθαρρυντικά στην ανατιμήσεις, αλλά και στην ένταση των προωθητικών ενεργειών, ενώ παράλληλα ίσως οδηγήσει και σε άλλες αλλαγές στην αγορά, π.χ. σε περίπτωση που ένα προϊόν δεν έχει ικανοποιητικές πωλήσεις η επιχείρηση δεν θα έχει κάποιο εργαλείο για να διορθώσει την κατάσταση, ή ενδεχομένως να οδηγήσει σε μεγαλύτερες ανατιμήσεις προκειμένου να μπορεί να αντισταθμιστεί η δυνατότητα αύξησης του όγκου πωλήσεων μέσω προσφορών.