Με την εξέλιξη της τεχνολογίας οι οργανισμοί εξελίσσουν τις λειτουργίες τους, μία εκ των οποίων είναι το growth hacking.
Αυτό αποτελεί κομμάτι της στρατηγικής marketing, ενός κλάδου που γενικότερα έχει γνωρίσει ραγδαία άνοδο παράλληλα με την τεχνολογία.
Μια έτερη ονομασία είναι growth marketing κι αφορά, κυρίως, τις νεοφυείς κι υπό ανάπτυξη εταιρείες, που στοχεύουν να καθιερωθούν.
Στο άρθρο αυτό θα αναλύσουμε:
- τι είναι το growth hacking,
- πώς διαφέρει από το παραδοσιακό marketing,
- ποια τα θετικά κι αρνητικά του,
- με ποιες τακτικές και στρατηγικές εφαρμόζεται και
- παραδείγματα
Ας ξεκινήσουμε με έναν ορισμό για αρχή:
Τι είναι το growth hacking;
Είναι η χρήση ελαφρών από δέσμευση πόρων κι οικονομικά αποδοτικών τακτικών ψηφιακού marketing για να βοηθήσει στην ανάπτυξη και διατήρηση μιας ενεργής βάσης χρηστών, στην πώληση προϊόντων και στην απόκτηση φήμης.
Το growth hacking συνδέεται, συνήθως με startups και μικρές επιχειρήσεις, δηλαδή με αυτούς τους οργανισμούς που δεν έχουν τεράστιο ποσό μετρητών για να διαθέσουν αλλά χρειάζονται γρήγορα αποτελέσματα.
Ωστόσο, είναι μια επεκτάσιμη ιδέα που εφαρμόζεται σε κάθε διαδικτυακή επιχείρηση, η οποία θέλει να διατηρήσει την ανάπτυξη και μια ενεργή βάση χρηστών.
Ο όρος “growth hacking” επινοήθηκε από τον Sean Ellis το 2010, ο οποίος βοήθησε πολλές εταιρείες του Διαδικτύου να επιτύχουν απίστευτη ανάπτυξη.
Αυτός συνειδητοποίησε ότι οι παραδοσιακές τεχνικές marketing δεν ήταν πάντα εφαρμόσιμες σε startups με περιορισμένους προϋπολογισμούς και πόρους.
Όρισε έναν growth hacker ως ένα άτομο με κύριο στόχο την ανοδική πορεία μιας εταιρείας.
Ακολουθούν μερικές από τις βασικές αρχές του όρου αυτού:
- Προσέγγιση βάσει δεδομένων: Οι growth hackers βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε δεδομένα για να καθοδηγήσουν τις αποφάσεις τους. Αναλύουν τα δεδομένα των χρηστών για να κατανοήσουν τη συμπεριφορά και τις προτιμήσεις, κάτι που βοηθά στην προσαρμογή των στρατηγικών.
- Προσαρμογή προϊόντος στην αγορά: Περιλαμβάνει την τροποποίηση του προϊόντος μέχρι να έχει απήχηση στην αγορά-στόχο. Η ιδέα είναι να δημιουργηθεί ένα προϊόν που εμπορεύεται τον εαυτό του.
- Γρήγορος πειραματισμός: Το growth hacking περιλαμβάνει συνεχείς δοκιμές και πειραματισμούς. Οι στρατηγικές δοκιμάζονται, μετρώνται και είτε εγκαταλείπονται είτε κλιμακώνονται με βάση την απόδοσή τους.
- Αξιοποίηση τεχνολογίας: Ο αυτοματισμός κι η τεχνολογία διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο. Οι growth hackers χρησιμοποιούν εργαλεία για εργασίες όπως το email marketing, τη διαχείριση social media και τα analytics.
- Δημιουργικές και καινοτόμες τακτικές: Η σκέψη “εκτός πλαισίων” είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα του growth hacking. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει ασυνήθιστες καμπάνιες δημοσίων σχέσεων, τεχνικές viral marketing ή αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με μοναδικούς τρόπους.
Η διαφορά από το παραδοσιακό marketing
Πολλοί άνθρωποι σκέφτονται το growth hacking και το marketing ως ένα και το αυτό, όμως υπάρχουν λεπτές αλλά σημαντικές διαφορές.
Το growth hacking είναι σαν το marketing, καθώς ο απώτερος στόχος του είναι η απόκτηση πελατών ή η ενθάρρυνση περισσότερων ανθρώπων να χρησιμοποιήσουν ένα συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία.
Ωστόσο, λόγω της προέλευσής του στην κοινότητα των startups, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε τακτικές που δε συμπεριλαμβάνουν τη δαπάνη τεράστιων προϋπολογισμών στους οποίους έχουν πρόσβαση οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
Συνήθως, το growth hacking συνδυάζει το marketing, τη βελτιστοποίηση και την αναπτυξιακή τεχνογνωσία για την επίτευξη αυτοματοποιημένου marketing με μικρό budget.
Για παράδειγμα, αυτοματοποιημένα emails ειδοποιήσεων, απλές φόρμες εγγραφής ή αρχικές σελίδες που οδηγούν σε εγγραφή ή εξορθολογισμός της ενσωμάτωσης για νέους πελάτες.
Πλεονεκτήματα του growth hacking
Πάμε να δούμε τα πλεονεκτήματα που αποκομίζει μια μικρή κι όχι μόνο εταιρεία:
Αποδεδειγμένη απόδοση επένδυσης (ROI)
Χρησιμοποιώντας δεδομένα για την ενημέρωση κάθε απόφασης που παίρνετε και παρακολουθώντας με ακρίβεια την απόδοσή σας, μπορείτε εύκολα να δείτε ποιες από τις στρατηγικές σας αποδίδουν όπως ελπίζατε και ποιες όχι.
Επιμείνετε με αυτές που υπόσχονται απόκτηση πελατών κι απορρίψτε αυτές που δεν το κάνουν.
Χαμηλό κόστος
Από τη φύση του, το growth hacking έχει σχεδιαστεί για να χρησιμοποιεί όποιους πόρους διαθέτετε με όσο το δυνατόν πιο οικονομικό τρόπο.
Αυτό σημαίνει τη χρήση τακτικών, όπως η διασφάλιση ότι οι σελίδες προορισμού αξιοποιούν τις βέλτιστες πρακτικές SEO για να κατατάσσονται σε υψηλή θέση στις μηχανές αναζήτησης για σημαντικές λέξεις-κλειδιά.
Επιπρόσθετα, η σύνταξη περιεχομένου με αντίκτυπο, όπως μελέτες περιπτώσεων και στη συνέχεια η ευρεία κοινή χρήση σε βασικά κανάλια social media είναι μια εξαιρετική τακτική.
Η εκτεταμένη κι επαναληπτική δοκιμή A/B μπορεί, επίσης να είναι ισχυρή για τη γρήγορη συλλογή δεδομένων χρήστη.
Αν κι η διαδικασία δοκιμών μπορεί να είναι αρκετά χρονοβόρα, το growth hacking δεν έχει το παραδοσιακό κόστος που σχετίζεται με άλλες μεθοδολογίες, όπως το content marketing ή η διαφήμιση.
Λίγοι δεσμευμένοι πόροι
Οι διαδικασίες ανάπτυξης, συχνά, αναπτύσσονται κι εφαρμόζονται από ένα μεμονωμένο άτομο που εργάζεται στην ομάδα που ασχολείται με το προϊόν ή στην ομάδα μηχανικής.
Επομένως, δεν απαιτείται μια ολόκληρη ομάδα marketing για να εκτελεστεί αυτή η στρατηγική.
Κριτικές για το growth hacking
Τα τελευταία χρόνια, η πρακτική του growth hacking έχει επικριθεί από ορισμένους, επειδή επικεντρώνεται σε γρήγορες δράσεις και συντομεύσεις αντί να αναπτύσσει μια στρατηγική marketing σε βάθος.
Άλλοι έχουν υποστηρίξει ότι είναι απλώς παραδοσιακό marketing που του δίνεται ένα νέο και φανταχτερό όνομα.
Λόγω αυτών κι άλλων κριτικών, ορισμένοι επαγγελματίες της ανάπτυξης άρχισαν να αυτοαποκαλούνται «διαφημιστές ανάπτυξης».
Με αυτόν τον τρόπο, επιδιώκουν να αποστασιοποιηθούν από την αρνητική σημασία του όρου «hacking».
Ωστόσο ο όρος “growth Hacking” είναι παραπλανητικός, καθώς οι ομάδες ανάπτυξης κι οι επαγγελματίες εστιάζουν συχνότερα στη βαθιά κατανόηση των δεδομένων της διοχέτευσης μετατροπών του ιστότοπού σας.
Στη συνέχεια, προσπαθούν να προσδιορίσουν πού βρίσκονται οι περιοχές τριβής και να βελτιστοποιήσουν κάθε βήμα για να βελτιώσουν το ποσοστό επιθυμητών μετατροπών από τους επισκέπτες της ιστοσελίδας σας.
Ενώ υπάρχουν τα hacks του big bang που συζητούνται κυρίως, πιο συχνά η ανάπτυξη αφορά:
- τη βαθιά κατανόηση των χρηστών και
- την επανάληψη του τρόπου με τον οποίο μπορείτε να δημιουργήσετε την πιο απρόσκοπτη εμπειρία για αυτούς σε όλα τα σημεία επαφής
Τέλος, μια επιτυχημένη στρατηγική ανάπτυξης απαιτεί προσαρμογή προϊόντος-αγοράς.
Διαφορετικά, το προϊόν, κατά πάσα πιθανότητα, δε θα αποφέρει τις αναμενόμενες πωλήσεις.
Τεχνικές και στρατηγικές
Ακολουθούν μερικές τεχνικές και στρατηγικές μέσω των οποίων εφαρμόζεται το growth hacking:
- Viral acquisition: Ενθάρρυνση των τρεχόντων χρηστών να παραπέμψουν νέους χρήστες, που εμφανίζεται συχνά στις καμπάνιες “πρόσκληση φίλου”
- Content marketing: Δημιουργία πολύτιμου περιεχομένου για την προσέλκυση και τη δέσμευση κοινού, συχνά με στόχο τη μετατροπή του σε πελάτες
- Βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης (SEO): Βελτιστοποίηση του περιεχομένου του ιστότοπου για υψηλότερη κατάταξη στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης, αυξάνοντας έτσι την προβολή και την επισκεψιμότητα
- Email marketing: Χρήση εξατομικευμένων καμπανιών email για την καλλιέργεια δυνητικών πελατών και τη μετατροπή τους σε σταθερούς πελάτες
- Μικροδιορθώσεις προϊόντος για ανάπτυξη: Προσαρμογή του προϊόντος με βάση τα σχόλια και τα δεδομένα των χρηστών για τη βελτίωση της διατήρησης και την προσέλκυση περισσότερων χρηστών
Παραδείγματα growth hacking
Ακολουθούν μερικά παραδείγματα γνωστών hacks ανάπτυξης που έχουν επιτύχει να παράγουν τεράστια αποτελέσματα για κορυφαίες εταιρείες τεχνολογίας:
- Hotmail: «Λάβετε το δωρεάν email σας στο Hotmail» με έναν σύνδεσμο προς τη σελίδα εγγραφής που προστίθεται αυτόματα στις υπογραφές των χρηστών
- LinkedIn: Εγκρίσεις με ένα κλικ για υπάρχουσες συνδέσεις
- YouTube: Διευκόλυνση όσο το δυνατόν περισσότερο των χρηστών να μοιράζονται βίντεο YouTube στους δικούς τους ιστότοπους παρέχοντας κωδικούς ενσωμάτωσης
- Twitter: Αυτοματοποιημένα μηνύματα ειδοποίησης
- DropBox: Η τακτική «παραπέμπω σε φίλο» για να προσελκύσετε νέους χρήστες
- Airbnb: Διασταυρώστε όλες τις νέες καταχωρίσεις στο Craigslist δωρεάν
Συμπερασματικά
Το growth hacking αποτελεί μια βασική στρατηγική marketing, που επικεντρώνεται σε φθηνές επιλογές προώθησης προϊόντων κι υπηρεσιών.
Αξιοποιεί το Διαδίκτυο για να βοηθήσει τις νεοσύστατες επιχειρήσεις να αναπτυχθούν και να δημιουργήσουν πελατολόγιο.
Επομένως, μη φοβάστε να επεκταθείτε και να στοχεύετε ψηλότερα, εφόσον υπάρχουν οικονομικοί τρόποι να το επιτύχετε και σχετικά γρήγορα.
Πηγή: businessrev.gr