Skip to main content

Photo:ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

«Πέφτει η αυλαία σε μια εξεταστική παρωδία. Πέφτει η αυλαία για μια εξεταστική για την οποία οι πολίτες δικαιολογημένα δεν πίστεψαν ότι θα βγει κάτι αληθινό». Τα παραπάνω τόνισε μεταξύ άλλων ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμαχία στην εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη και βουλευτής Λάρισας κ. Βασίλης Κόκκαλης, στο πλαίσιο της συζήτησης στη βουλή, του πορίσματος για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό έγκλημα.

Ο κ. Κόκκαλης επανέλαβε ότι με ευθύνη της κυβέρνησης η εξεταστική επιτροπή δεν κατάφερε να πράξει το αυτονόητο, αφού δεν κλήθηκαν ζωτικής σημασίας μάρτυρες, αλλά και απηύθυνε εκ νέου έκκληση να δικαστούν για την υπόθεση και όσα πολιτικά πρόσωπα εμπλέκονται από τους φυσικούς δικαστές και όχι να κρύβονται πίσω από το νόμο περί ευθύνης υπουργών.

Τέλος, καυτηρίασε και την απουσία του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη από τη συζήτηση, την οποία και χαρακτήρισε ως «ομολογία ενοχής».

Αναλυτικά η ομιλία του: «Ακούσαμε με προσοχή τον Εισηγητή της κυβερνητικής πλειοψηφίας να αναπτύσσει το πόρισμα επικεντρώνοντας σε επτά σημεία αποκλειστικής και μόνο ευθύνης σταθμάρχη και μηχανοδηγού. Δύο είναι οι λέξεις γι’ αυτό το πόρισμα: Προσβλητικό και ντροπιαστικό.

Θα μου επιτρέψετε να διαβάσω τρεις σειρές. «Δεν μπορούμε, δεν θέλουμε και δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο σφάλμα. Εάν το έργο της τηλεδιοίκησης είχε ολοκληρωθεί, αυτό το δυστύχημα θα ήταν πρακτικά αδύνατον να είχε συμβεί»: Κυριάκος Μητσοτάκης. Αυτό από το πόρισμά σας δεν; Παρέλκει η οποιαδήποτε προσπάθεια αποδόμησης του πορίσματος. Γιατί; Γιατί είναι εδραία πλέον η πεποίθηση όλων ότι αυτό το έγκλημα οφείλεται σε πολλούς λόγους όχι μόνο στις λαθεμένες ενέργειες του σταθμάρχη. Οφείλεται σε πολλούς λόγους, οι οποίοι συνέτρεξαν παράλληλα και είχαν αυτό το τραγικό αποτέλεσμα.

Ακόμη και τον τίτλο της εξεταστικής, την οποία και εσείς ψηφίσατε, δεν τολμάτε να τον ψελλίσετε: «Έγκλημα». Γι’ αυτό πρέπει να ερευνηθεί και να στοιχειοθετηθεί η προσπάθεια οργανωμένης πλέον συγκάλυψης.

Πριν λίγη ώρα ακούσαμε τον κυβερνητικό εκπρόσωπο σε τηλεοπτικό κανάλι να λέει μετά παρρησίας «συγκαλύπτει, όποιος αρνείται. Εμείς δεν αρνηθήκαμε». Αρνηθήκατε, κύριοι και κυρίες, την κατάθεση του Κωνσταντίνου Γενιδούνια, ο οποίος ήταν ο πρώτος τον οποίο κάλεσε ο εφέτης ανακριτής. Ήταν ο πρώτος μάρτυρας τον οποίο ο εφέτης ανακριτής, ο καθ’ ύλην αρμόδιος για τη διερεύνηση ποινικών αδικημάτων, θεώρησε ότι ήταν ο πρώτος σημαντικός μάρτυρας για να διαφωτίσει. Και αυτόν τον μάρτυρα εσείς τον απαξιώσατε.

Συγκαλύπτετε γιατί αρνηθήκατε να προσέλθει ο Φίλιππος Τσαλίδης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο οποίος στις 6 Σεπτεμβρίου του 2021 προειδοποίησε εγγράφως τον κ. Καραμανλή για μεγάλο συμβάν στη χώρα μας λόγω της έλλειψης έργων υποδομής στην ασφάλεια του δικτύου.

Συγκαλύπτετε όμως γιατί αρνηθήκατε και την κατάθεση του κ. Λακαφώση, του πραγματογνώμονα ο οποίος ασχολήθηκε με το θέμα της έκρηξης. Συγκαλύπτετε όμως γιατί αρνηθήκατε να προσέλθει ως μάρτυρας ο κ. Τριαντόπουλος, ο οποίος είπε την επόμενη μέρα από τα Τέμπη; «Ήρθα με τον κ. Γεραπετρίτη για να συντονίσω μαζί με την Περιφέρεια Θεσσαλίας την προσπάθεια αποκατάστασης».

Συγκαλύπτετε όμως γιατί αρνηθήκατε και την κατάθεση του κ. Σπηλιόπουλου ο οποίος υπέγραψε το 2014 την 717, επανήλθε το 2020 ως Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου, κατήγγειλε τον κ. Καραμανλή στο Μέγαρο Μαξίμου και μετά παραιτήθηκε.

Συγκαλύπτετε, όμως, γιατί αρνηθήκατε το καθ’ όλα νόμιμο δικαίωμα μερίδας συγγενών να διακοπεί η εξεταστική επιτροπή μέχρι και το πέρας της ανάκρισης. Συγκαλύπτετε όμως γιατί αρνείστε -γιατί η συγκάλυψη σημαίνει άρνηση- να υιοθετήσετε τους εθνικούς κανόνες ασφαλείας, στους οποίους είχατε και έχετε υποχρέωση.

Το 2021 στην Έκθεση ασφαλείας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, της ΡΑΣ, αναφέρονται επί λέξει τα εξής: «Το Εθνικό Οργανωτικό Πλαίσιο στην Ελλάδα κατά το 2021 σχετικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων αποτυπώνεται παρακάτω. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι η νομοθετική αρχή υπεύθυνη για το σιδηροδρομικό τομέα στην Ελλάδα».

Αρνείστε να δεχθείτε το πόρισμα, το πολύ πρόσφατο, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων το οποίο επί λέξει αναφέρει: Η θέση της ομάδας αξιολόγησης είναι ότι οι αρμοδιότητες που ανατίθενται σε ένα κράτος μέλος δεν μπορούν να μεταφερθούν σε ξεχωριστή οντότητα, στην προκειμένη περίπτωση στην ΡΑΣ, για την οποία τα καθήκοντα προσδιορίζονται στο άρθρο 16. Εφόσον στην ουσία πρόκειται για μη ορθή μεταφορά μιας Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η απόφαση δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες του ERA και μόνο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Αρνείστε, διότι έχετε προφανή στόχο τη συγκάλυψη, να δεχτείτε την πραγματικότητα γι’ αυτό το οποίο έγινε μετά το έγκλημα, το δεύτερο έγκλημα. Από τη μία έχουμε μια κατ’ αρχήν άδικη και παράνομη πράξη για την οποία ασκήθηκε και ποινική δίωξη και από την άλλη έχουμε τους ισχυρισμούς της Κυβέρνησης ότι πρόκειται για επιχειρησιακές ανάγκες. Αρνείστε να παραδεχτείτε ότι η αλλοίωση των αποδεικτικών στοιχείων του τόπου ενός δυστυχήματος είναι παράνομη πράξη. Συγκαλύπτετε όμως γιατί αρνείστε και την έρευνα στην ευρωπαϊκή εισαγγελία, απορρίπτοντας τις σχετικές προτάσεις για σύσταση προανακριτικής επιτροπής για τον κ. Καραμανλή, για τα οικονομικά αδικήματα.

Και όχι απλά αρνείστε, αλλά έρχεστε με τα γνωστά πιστόλια της στρεψοδικίας, τον κ. Γεωργιάδη, τον κ. Βορίδη να αναδείξετε τα –υποτίθεται- αδύναμα σημεία αυτής της υπόθεσης αποσιωπώντας επιμελώς όλα τα ενοχοποιητικά.

Ο κ. Γεωργιάδης είχε πει ότι ξέραμε ότι δεν είναι ασφαλής ο σιδηρόδρομος αλλά δεν μπορούσαμε να το πούμε. Αλήθεια αυτή τη δήλωση, δεν την έχει ακούσει κάποιος εισαγγελέας; Ο κ. Γεωργιάδης έφτασε στο σημείο να αντιστρέψει και να πει ότι θα ήταν υπέρ της Κυβέρνησης εάν η εμπορική αμαξοστοιχία κουβαλούσε κάτι παράνομο. Προφανής ανοησία, λησμονεί ότι η σύγκρουση έγινε στην ίδια γραμμή.

Πριν λίγους μήνες, κύριε Βορίδη, -το είπε και ο Εισηγητής εδώ γιατί αυτό πρέπει να ξεκαθαρίσει- είπατε στην πρόταση της προανακριτικής επιτροπής: «Εάν και δικηγορώ ποινικά καμιά τριανταπενταριά χρόνια, θα ξεχάσω τα λίγα νομικά που ξέρω καθώς δεν ήξερα ότι τελούνται και αποδίδονται ευθύνες για ανθρωποκτονίες μέσω της απόδοσης οικονομικών αδικημάτων. Αυτό πραγματικά δεν το είχα ακούσει ότι γίνονται ανθρωποκτονίες με παραβάσεις καθήκοντος και με απιστίες. Ομολογώ ότι με δυσκολεύει να το παρακολουθήσω».

Ο αρμόδιος εφέτης ανακριτής όμως είχε και έχει αντίθετη άποψη, κύριε Βορίδη και αναφέρει στο σχετικό έγγραφο της συσχέτισης. «Το αντικειμενικό υπόβαθρο των άνω αξιόποινων πράξεων της δίωξης του Ευρωπαίου εισαγγελέα και των αποδεικτικών στοιχείων που έχουν συγκεντρωθεί στα πλαίσια της προκαταρκτικής εξέτασης που διενεργήθηκε από αυτόν, θεμελιώνουν αποδεικτικά το κίνητρο και τον αναγκαίο αιτιώδη σύνδεσμο για τις ερευνώμενες από εμάς πράξεις». Και συνεχίζει: «Οι πολυετείς παρατάσεις στην ολοκλήρωση του έργου της σύμβασης 717 μετά από σχετικά αιτήματα στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ συνδέονται άμεσα αιτιωδώς με την επέλευση του δυστυχήματος. Αφού εάν η σύμβαση 717 είχε εγκαίρως ολοκληρωθεί και είχαν παραδοθεί και λειτουργούσαν τα σχετικά συστήματα ασφαλείας ελέγχου της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, θα αποφεύγονταν μετά βεβαιότητας η επέλευση του δυστυχήματος».

Συνεπώς έχουμε ένα δικαστικό όργανο το οποίο ζήτησε τη συσχέτιση. Θεώρησε και θεωρεί -βέβαια θα περιμένουμε την αμετάκλητη δικαστική κρίση, κύριε Υπουργέ- ότι εάν η σύμβαση αυτή είχε ολοκληρωθεί, μετά βεβαιότητας θα αποφευγόταν η επέλευση του δυστυχήματος. Και έρχεστε τώρα με αυτό το ντροπιαστικό πόρισμα και λέτε ότι δεν τρέχει τίποτα; Δεν τρέχει τίποτα; Είναι δυνατόν; Μέσα σας όμως πιστεύετε, θεωρείτε ότι ίσως κάτι να συμβαίνει.

Αρνείστε όμως να δεχτείτε και γι’ αυτό συγκαλύπτετε ότι η γνώση για την ανυπαρξία έργων ασφαλείας ήταν διάχυτη, όχι από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης αλλά από συστημένες επιστολές.

Αρνείστε να δεχτείτε το γεγονός, που ο ίδιος ο Αρχηγός σας το είπε, ότι ενώ είχε καταστραφεί η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, τον Ιούλιο του 2019, ουδέποτε επισκευάστηκε. Αρνείστε, ενώ το γνωρίζετε, να παραδεχτείτε ότι εάν ετηρείτο ο νόμος, όπως απλά το ακούμε, εάν είχε τηρηθεί ο νόμος, ο συγκεκριμένος δεν θα ήταν στη θέση του. Αρνείστε να αποδεχθείτε αυτό το οποίο είπε ο πρόεδρος της δικής σας Επιτροπής, ο κ. Χαλκιάς, πρώην πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ότι την απόφαση πρόσληψης του συγκεκριμένου σταθμάρχη έπρεπε να την πετάξουν στα σκουπίδια.

Τι την κάνατε; Όχι απλά στα σκουπίδια δεν την πέταξε ο ΟΣΕ, αλλά την προώθησε πιο πάνω -αυτό ήταν ένα ξεκάθαρο βέβαια ρουσφέτι και πρέπει κάποια στιγμή να μάθουμε από ποιον- την προώθησε λοιπόν πιο πάνω, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, και μετά από είκοσι μέρες, 15 Ιουνίου 2022, ή μάλλον συγγνώμη ένα μήνα –στις 14 Μαΐου ήταν η απόφαση του τριμελούς συμβουλίου του ΟΣΕ- ο κ. Καραμανλής κατήργησε με το άρθρο 33 το όριο ηλικίας για τους σταθμάρχες.

Εσείς ο ίδιος, σε απάντηση -μόνο εσείς απαντήσατε τότε- για τη μετάταξη, είπατε ότι δεν τηρείται, δεν ήταν στα όρια της νομιμότητας. Δεν μπορούσατε ευθέως εσείς τότε να πείτε ότι παρανόμησε ο Καραμανλής, ότι ήταν στα όρια της νομιμότητας. Κι αυτήν την απόφαση, που ήταν για τα σκουπίδια, ο κ. Καραμανλής της έδωσε μια νομιμοφανή –δεν την έκανε νόμιμη- καταργώντας το όριο ηλικίας.

Ποιος έπρεπε να είναι στη θέση του; Όχι κάποιος συγκεκριμένος, αλλά κάποιος ο οποίος τουλάχιστον θα έχει το τυπικό προσόν της ηλικίας -έτσι απαιτεί ο νόμος- και θα είχε τα ελάχιστα προσόντα.

Ακούσαμε και τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο -και αυτό σήμερα είναι το μόνο σίγουρο, το οποίο θα ξεδιπλωθεί από την πλευρά σας, σίγουρα θα πείτε ότι στο παρελθόν εσείς καταργήσατε την προθεσμία για την παραγραφή του νόμου περί ευθύνης υπουργών, άλλοι υπουργοί κρύφτηκαν πίσω από τον νόμο περί ευθύνης υπουργών, θα πείτε πόσες προανακριτικές έχουν γίνει, θα πείτε πόσες άρσεις ασυλίας έχουν γίνει, για να ακούσει ο κόσμος.

Αλλά δεν απαντάτε στην πιο απλή ερώτηση. Ο Σπίρτζης είπε «Συμφωνώ και επαυξάνω για την άρση της υπουργικής ασυλίας».

Σας βλέπουμε στη δημόσια σφαίρα να λέτε «Έχουμε εμπιστοσύνη στην ελληνική δικαιοσύνη». Έχει καταντήσει πλέον ανέκδοτο. Είπε ο κ. Μαρινάκης σήμερα ότι η δικαιοσύνη ετοιμάζει κατηγορητήρια. Σε ποιον τα λέτε αυτά τα ψέματα; Γιατί κοροϊδεύετε έτσι τον κόσμο; Είναι δυνατόν; Ισχύει; Κατηγορητήριο μπορεί να κάνει σε υπουργό η δικαιοσύνη; Μπορεί; Όχι.

Γιατί δεν συναινείτε, τουλάχιστον ως δήλωση, να συναινέσετε να πάνε στον φυσικό δικαστή για έρευνα; Ζητάμε ό,τι πιο έντιμο και κρυστάλλινο, να διερευνηθούν στον φυσικό δικαστή. Και ξαφνικά θα σας δούμε σήμερα να λέτε «Μα δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι. Καταλαβαίνουμε τους συγγενείς. Προσπαθούμε, αλλά είναι ο νόμος περί ευθύνης υπουργών. Τι να κάνουμε;».

Υπάρχουν αδιέξοδα στον νόμο, κύριε Υπουργέ; Όχι, δεν υπάρχουν.

«Καταλαβαίνουμε τον πόνο των συγγενών. Είμαστε στο πλευρό τους, αλλά τι να κάνουμε; Είναι αυτός ο νόμος περί ευθύνης υπουργών. Δεν μπορούμε να τον ξεπεράσουμε. Δεν μπορούμε να τον ξεπεράσουμε.»

Είναι δυνατόν να εκπέμπουμε αυτό το σήμα στην κοινωνία; Είναι δυνατόν; Για ποιον λόγο; Μπορεί η δικαιοσύνη να κάνει κατηγορητήριο, τώρα που μιλάμε, για τον κ. Καραμανλή; Όχι. Ο κ. Τσαλίδης το ανέφερε στην κατάθεσή του, είναι μέρος της δικογραφίας. Ρωτήθηκε «Πού τις κοινοποιούσατε αυτές τις επιστολές;». Στον Υπουργό και στον Γενικό Γραμματέα. Η Βουλή μόνο έχει τη δυνατότητα να άρει αυτό το αδιέξοδο.

Διαπιστώσαμε και μια επίθεση στην Ευρωπαία Εισαγγελέα. Σιγά-σιγά το πάτε. Θα βγει σε λίγο και ο κ. Γεωργιάδης θα ζητήσει καμιά πειθαρχική δίωξη στη συγκεκριμένη, επειδή είπε ότι παρεμποδίστηκε η έρευνα. Η απόρριψη της πρότασης για προανακριτική, στην ουσία, δεν είναι παρεμπόδιση της έρευνας; Δεν έχει δικαίωμα να πει ότι παρεμποδίστηκε η έρευνα;

Διότι αυτήν τη στιγμή μάς παρακολουθούν χιλιάδες κόσμου. Πρέπει και οφείλουμε να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και να αποδείξουμε ότι όλοι οι πολίτες είναι ίσοι απέναντι στον νόμο.

Ζητήσαμε να γίνει ομόφωνη αυτή η δήλωση στην Εξεταστική, όλη η Εξεταστική. Γιατί δεν προβαίνετε σε αυτήν τη δήλωση; Θα πει κάποιος «Και αν προβούμε στη δήλωση τι θα γίνει;». Ας προβούμε στη δήλωση ότι τουλάχιστον για τα διά παραλείψεως αδικήματα μπορεί να αποφανθεί η τακτική δικαιοσύνη.

Σήμερα όμως περιμέναμε τον Πρωθυπουργό. Η απουσία του είναι ομολογία ενοχής. Για να απαντήσει στο ερώτημα, το οποίο δεν του έκαναν αυτοί που έπρεπε, δήλωσε προχθές στο ερώτημα «Είναι ασφαλής ο σιδηρόδρομος;», «Είναι όσο το επιτρέπουν οι παθογένειες».

Συγγνώμη, έχουμε μια παραδοχή ότι δεν έχουμε σήμερα ασφαλή σιδηρόδρομο, και ψάχνουμε εάν ο κ. Καραμανλής θέσπισε ή όχι εθνικούς κανόνες ασφαλείας; Είναι μια παραδοχή ότι σήμερα δεν είναι ασφαλής ο σιδηρόδρομος, και τίθεται θέμα εάν είχε θεσπίσει ή όχι εθνικούς κανόνες ασφαλείας; Η απουσία του είναι ομολογία ενοχής, και εσείς δυστυχώς θα μείνετε στην ιστορία ως συνεργοί σε αυτή τη συγκάλυψη» κατέληξε.

ΠΗΓΗ:ertnews.gr